
Dzisiaj znowu o chuście, ale tym razem zabawa głównie dla dzieci w wieku przedszkolnym. Fajnie wykorzystać fakt, że dzieci chustę animacyjną generalnie bardzo lubią i najchętniej to by ją w ogóle nie puszczały z rąk J Chociaż dzisiejsza zabawa bardziej z ‘dotykowych’ niż ruchowych. Ja na razie korzystałam z tej zabawy przy okazji nauki kolorów oraz przy powtarzaniu słownictwa związanego z zabawkami.
Co potrzeba?
- Chusta animacyjna (tutaj w domowych warunkach bardzo dobrze sprawdzi się prześcieradłu lub jakiś kolorowy kocyk)
- Zabawki lub inne przedmioty, które chcemy, aby dziecko się nauczyło w języku angielskim
Wykonanie:
WERSJA I
Pod chustą chowam kilka (4-5 ) przedmiotów (prawdziwych, nie kart obrazkowych!), które chcę, aby dzieci odgadły. Oczywiście te przedmioty są tak schowane, aby dzieci je nie widziały. Zadaniem dzieci jest dotykanie przedmiotów przez chustę i zgadywanie, co właśnie znaleźli. Można to oczywiście zrobić w inny sposób, tj. ja najpierw mówię np. ‘find a doll’, a dziecko próbuje właśnie ‘wymacać’ pod chustą tylko lakę. Do momentu, aż trafi na tę lalkę J

WERSJA II
Wersja druga ma za zadanie ćwiczyć sprawność receptywną, tj. np. rozumienie poleceń. Gdy dzieci nie patrzą, układam pod konkretnymi kolorami na chuście przedmioty, które chcę, aby odgadnęli. W tej wersji zabawy pytam dziecko, co znajduje się pod konkretnym kolorem. I tutaj bardzo fajnie i często dzieci podłapują znaczenie przyimka, jakim jest ‘under’. A z przyimkami zazwyczaj jest problem, nawet u starszaków J Oczywiście można tę zabawę użyć jako powtórkę kolorów, ale często kolory są najmniejszym problemem.

WERSJA III
Tutaj ważne, aby dziurę w środku chusty powiększyć na tyle, aby zmieściła się tam ręka dziecka. Chustę rozkładam, a wszystkie przedmioty, które chcę, aby dziecko odgadło, chowam w pobliżu tej dziury, oczywiście pod chustą. Albo zachęcam dziecko do włożenia ręki w dziurę i odnalezienia wyznaczonego przeze mnie przedmiotu, albo proszę o nazwanie przedmiotów, które właśnie dotyka.
Podobną zabawę przeprowadzałam z pudłem, do którego trzeba było włożyć rękę i zgadnąć, co się właśnie trzyma w ręce.
Co daje taka zabawa?
- Powtórzenie słownictwa w atrakcyjny dla dzieci sposób
- Dotykając i zgadując, dziecko skupia się na informacjach wysyłanych do mózgu przez opuszki palców, co wpływa pozytywnie na rozwój sfery poznawczej dziecka.
- Jest to zabawa tzw. dotykowa, która pełni bardzo istotną funkcję w przypadku dzieci z podreaktywnością dotykową, tj. takich, co potrzebują stymulacji dotykowej.
Paulina Łoboda
Write a comment