
'Gluty', czyli to co dzieci generalnie bardzo lubią, a my, dorośli, nie do końca rozumiemy, co w tym takiego fascynującego :) Jak tylko dzieci dorwą się do 'glutów' to zazwyczaj coś wymyślą! COŚ. Nie do końca może być to coś, co nam się spodoba, np. rzucanie w okna i sufit. Ale wymyślą. A jak już potestują co mogą, a co nie mogą robić, to też będą się bawić. Bo gluty są za fajne, by je 'olać'. Nie wiem, czy kiedykolwiek się nudzą. Tym razem bardziej o tym, co można z glutami wymyślić, bo przepisy na dwa rodzaje 'glutów' dawałam tutaj:
Rozwalanie i ugniatanie:
Wbrew pozorom jest to bardzo fajna zabawa sensoryczna na dotyk. Glut niekoniecznie jest łatwy dla dzieci z zaburzeniami pod tym względem, gdyż może być dosyć lepki i zimny, trochę 'galaretowaty'. Wg skali A. Voss 'gluty' zaliczają się do stopnia 'średniego' zabaw sensorycznych dotykowych. A że dla dzieci jest generalnie atrakcyjny, jest to dobry sposób na ćwiczenie sensoryczne.

Wykrajanie kształtów, wałkowanie:
Można też bawić się w ten sam sposób, co w przypadku ciastoliny i innych mas plastycznych. Jest to ciekawy rodzaj eksperymentu, gdyż po pewnym czasie te galaretowane gluty na bazie Boraxu się 'rozłażą' i już kształt znika :) Bardziej trwałe wychodzą te na bazie mąki ziemniaczanej.

Dekorowanie:
Tutaj dzieci na pewno coś wymyślą.. gwarantowane :) U mnie doszły zwykłe kamienie (!), kolorowe kryształki a nawet kulki hydrożelowe. Na imprezie w RCK do 'glutów' wkładano co się da - łącznie z moimi specjalnym, drewnianym alfabetem :)
Eksperymenty z kolorami:
W końcu można też eksperymentować z kolorem glutów. Może da się je połączyć i wyjdzie dwukolorowy? Albo cały przezroczysty glut?:)
Straszenie:
Kolegów i koleżanek. Zazwyczaj tym się kończy, że dzieciaki się nawzajem 'obrzydliwym' glutem gonią :) Każdy glut ma swój aspekt społeczny najwyraźniej :)

To oczywiście bardzo krótkie zebranie tego, co można z tymi glutami zrobić. Zabaw jest o wiele więcej i same dzieci je wymyślają, od tego są :)
Po co te 'gluty'?
Gluty', te 'slimy' i 'flubbery' są bardzo popularne za granicą w szczególności podczas terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Generalnie są dla dzieci atrakcyjne i mają wiele walorów terapeutycznych, np:
- pomagają w terapii dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, w szczególności jeżeli chodzi o zmysł dotyku oraz wzroku;
- są rodzajem eksperymentu, dają okazje do obserwacji, wyciągania wniosków;
- są rodzajem wolnej zabawy, ukierunkowanej na inicjatywę dziecka i tym samym wspierają kreatywność w wymyślaniu zabaw;
- wspierają rozwój małej motoryki, usprawniają koordynację ręką- oko;
- ćwiczą koncentrację i skupienie dziecka na zabawie.

Miłej zabawy!
Paulina Łoboda
Write a comment