
Dzisiaj o jednym z moich ulubionych gadżetów wykorzystywanych do nauki dzieci - i tych młodszych, i tych starszych. Przygotowanie zabawy jest naprawdę proste i mało czasochłonne- wystarczy zwykły (najlepiej nieprześwitujący) worek oraz… gadżety. Worek Skarbów wykorzystuję od przedszkolaków po późną klasę podstawową, w zależności od tematu zajęć, poznawanych struktur gramatycznych, itp.
Moje top 10 zabaw z jednym, małym workem:
„Do you like broccoli?”
Tak, wszyscy chyba tę piosenkę już znają J Ale teraz nie o piosence, tylko o Worku. Zabawa prosta- dzieci ciągną jedzenie z worka i odpowiadają na pytanie „Do you like broccoli?” : „Yes, I do/No, I don’t”. Idealne ćwiczenie do utrwalenia odpowiedzi „Yes, I do” oraz „No, I don’t”.
„How does it taste/feel?”
Dzieci ciągną jedzenie i odpowiadają na pytania “How does it taste?”, „How does it feel?”. Ważne, aby w worku znajdywały się przykłady jedzenia o różnych fakturach, np. szorstkie, miękkie, twarde. Fajna – i angażująca – zabawa przy temacie zmysłów.
„Find something rough/soft”
Zabawa podobna do tej co wyżej, tylko łatwiejsza- zadaniem dzieci jest odnalezienie (samym dotykiem) owoc/warzywo o odpowiedniej fakturze.
“Are there any bananas in the bag?”
Wyciągam z worka wszystkie przedmioty I pokazuję dzieciom. Daję im około 15 sekund na zapamiętanie, co było w worku i chowam przedmioty. Następnie zadaję pytania: „Are there any bananas?”- sprawdzam, ile dzieci zapamiętały, a przy okazji ćwiczymy i utrwalamy odpowiedzi „Yes, there are/ No, there aren’t”.
“It’s small, red and sweet”
Zagadki! Najpierw sama prezentuję zabawę, a później zachęcam dzieci do kontynuowania zabawy. Wyciągam na stół wszystkie przedmioty oraz opisuję jeden, np. „It’s small, red and sweet. What is it?” Dzieci zgadują (np. w drużynach).
“Is it a banana?”
Wysypuję na stół zawartość worka i daję dzieciom około 10-15 sekund na zapamiętanie, co było w worku. Jedno dziecko- ukradkiem- zabiera jeden przedmiot. Reszta grupy stara się zgadnąć, co zniknęło, zadając pytania „Is it a banana?”.
Find an apple!
Z młodszymi grupami oraz przedszkolakami można o wiele prościej – np. poprosić o znalezienie jabłka. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie wypowiedzianego przedmiotu, np. jabłka. Wbrew pozorom, dla maluszków nie jest to łatwe zadanie J Albo wyrzucam wszystkie owoce/przedmioty na środek i proszę o wskazanie owoców/warzyw określonych kolorów.
„What is it ?”
Tej zabawy nauczyłam się dzisiaj od jednej dziewczynki i chętnie ją wykorzystam w różnych grupach J Od dzieci też można się naprawdę dużo nauczyć! Wyrzucam na stół zawartość worka, a jedno dziecko rysuje na tablicy tylko wybrany kawałek tego przedmiotu (np. liść od pomidora). Zadaniem dzieci z grupy jest odgadnięcie, co to za przedmiot.
„ It might/may/must be a banana!”
W przypadku starszych grup – idealna zabawa do ćwiczenia kilku czasowników modalnych. Starszaki absolutnie nie mogą widzieć wcześniej, co jest w worku. Ewentualnie, może być lekko prześwitujący, bo inaczej zabawa może być za trudnaJ Dzieci wkładają rękę do worka i próbują cokolwiek odgadnąć, ćwicząc „It might be a banana!”
“Eat, please!”
Zabawa w udawanie u przedszkolaków to też sposób na naukę podstawowych czasowników! Do tego potrzeba nam worka z jedzeniem oraz… kilku pluszaczków, które będziemy karmić wylosowanym jedzeniem. Oczywiście, każde zwierzątko musi być poproszone o zjedzenie swoich posiłków!
Jeden worek- wiele pomysłów. Tylko co pewien czas zawartość worka trzeba wymieniać, aby dzieci za bardzo się nie przyzwyczaiły, co w nim jest J
Miłej zabawy!
Paulina Łoboda